Aleksandra Blinnikka purjelautaili MM-kultaa

Aleksandra Blinnikalle kultaa purjelautailun Raceboard luokan maailmanmestaruuskilpailuista Espanjan Blanesista.

25-vuotias vantaalainen Aleksandra Blinnikka voitti kultaa lauantaina päättyneissä purjelautailun maailmanmestaruuskilpailuissa. Hän voitti kaikki ajetut 10 lähtöä. Tämä on kautta aikain Suomen historian ensimmäinen purjelautailun maailmanmestaruus, joka on ajettu ns. naisten yleisessä luokassa. ”Joissain lähdöissä voittoni oli niin ylivoimainen, että jouduin miettimään moneen kertaan, että ajoinkohan radan oikein. Miehet lähtivät 10 minuuttia ennen meitä ja he ajoivat ns. outerloop radan ja me naiset ajoimme innerloopin, joka koostui useista kääntömerkeistä. Radan kiertämiseen meni noin 30 minuuttia. Otin aikaisemmin lähteneitä miehiä kiinni ja ohitin joissain lähdöissä heistä yli puolet 65 kilpailijasta! Vauhtini oli uskomattoman hyvä!” Toiseksi naisten luokassa tuli Ranskan Viviane Ventrin ja kolmas oli Tsekkien Jana Slivova. Neljänneksi podiumin ulkopuolelle jätettiin kaksinkertainen Latvian olympiaedustaja ja moninkertainen maailmanmestari Ilona Grinberga.

Miesten luokan voitti 7-kertainen Portugalin olympiaedustaja Joao Rodrigues. Hän voitti uransa toisen yleisen luokan maailmanmestaruuden. Portugalilainen voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa vuonna 1995, jolloin Aleksandra oli vasta 3-vuotias. Hopealle miesten luokassa tuli Espanjan Curro Manchon, joka on tullut tunnetuksi Tuuli Petäjä-Sirenin valmentajana ja moninkertaisena MM- ja EM-mitalistina. Pronssia sai USA:n olympiaedustaja Pedro Pascual Suitt.

Aleksandran isä Juha Blinnikka, joka on toiminut Aleksandran valmentajana, oli yleisen miesten luokan 16. ja raskaan luokan pronssimitalitisti. Aleksandra on lähtöisin Blinnikoiden surffiperheestä, jossa hänen isänsä ja kaksi nuorempaa veljeä on voittanut useita Suomenmestaruuksia ja EM- ja MM-mitaleita. ”Tämä on meidän elämäntapa ja yhteinen harrastus. Tämä yhdistää perheemme tiukasti lempeällä tavalla yhteen!”, sanoo 6-vuotiaana purjelautailun aloittanut tuore iloinen maailmanmestari.” Espoolainen Sami Karppinen oli miesten yleisen luokan 30.

Viralliset kilpailusivut:

Tulokset: