Airush Kite SM 2012 -tulokset ja raportti

Kalajoen Hiekkasärkillä riitti säpinää ja sykettä, kun X-Games-tapahtuman yhteydessä kisattiin myös kiteilyn eli leijalautailun Suomen mestaruudesta. Kaksi päivää kestänyt mestaruusmittelö keräsi paikalle 34 kilpailijaa, joista 31 ilmoittautui Freestyle- luokkaan. Kalajoella ajettiin ensimmäistä kertaa lajin kotimaisessa historiassa myös perinteisistä purjehduskisoista tuttu rataluokka, joka keräsi lähtölistoille  huikeat 27 kisaajaa. Letkeistä ajolinjoista ja korkeista hypyistä aiemmin tunnettu laji onkin ottamassa jalansijan todellisena purjehduksen kisaluokkana, sillä leijalautailu on valittu olympialajiksi vuoden 2016 Rio de Janeiron olympialaisiin.

Kalajoella lempeät tuulet eivät lopulta riittäneet Freestyle-kisan läpiviemiseen, mutta rataluokassa käytiin sitäkin kuumempi kamppailu. Rataluokan ratalauta-sarjan voiton vei nimiinsä Anssi Pesonen Oulusta (TNS).Toiseksi sijoittui myös oululainen Kai Schröder (TNS). Kolmannen palkinnon pokkasi itselleen helsinkiläinen Mikko Toivonen.
Rataluokan avoimien lautojen sarjan palkinnot menivät kaikki oululaisille. Kolmantena palkittiin Sauli Pisilä (KTE) ja toiseksi sijoittui Arttu Similä (ENILA). Voiton vei erittäin vahvalla suorituksellaan Noora Similä (ENILA), joka palkittiin myös rataluokan kokonaisvoitosta.

Kilpailun järjesti Rautio Sports yhteistyössä Suomen Purjelautaliitto ry. kanssa. Järjestäjät kiittävät  toimitsijoita ja yhteistyökumppaneita onnistuneen kisatapahtuman toteuttamisesta.

Leijalautailun ratakisakausi jatkuu heinäkuussa, jolloin Oulun vesillä ajetaan Perämeri Open.

Lisätietoja Perämeri Openista: Jarno Rautio puh 0400 617267, jarno.rautio@rautio.fi

Kisaraportti: Sanna Päivärinta, kuva: Jarno Rautio