Finnish Speed Challenge 2012 Tulokset

Finnish Speed Challenge 2012 Tulokset

Kausi 2012 oli Speed Challengen neljäs vuosi. Purjelautaluokassa kilpailijoita oli 20kpl ja leijaluokassa 8kpl. Näiden neljän vuoden aikana kilpailuun on osallistunut yhteensä 60 kilpailijaa.

Vaikkakin viime vuonna ajettiin hitusen kovempaa oli mukava nähdä uusia nimiä kärkikahinoissa. Onnittelut voittajille ja kaikille jotka saivat tulostaan parannettua. Surfpiste Finland Oy palkitsee kummankin luokan voittajat lahjakorteilla.

Purjelauta 2012

  1. Ian Rautelin 32.63kn
  2. Joel Grönqvist 32.19kn
  3. Sami Mattsson 32.07kn

Leija 2012

  1. Kai Schröder 34.63kn
  2. Anssi Pesonen 30.79kn
  3. Antti Vehkaoja 25.09kn

Purjelauta kokonaistilanne

  1. Petteri Nenonen 33.22kn
  2. Ian Rautelin 32.92kn
  3. Sami Mattsson 32.20kn

Leija kokonaistilanne

  1. Kai Schröder 35.24kn
  2. Anssi Pesonen 33.60kn
  3. Sami Kähkönen 31.67kn

Tulokset kokonaisuudessaan löytyy alla olevasta PDF-tiedostosta.

Finnish Speed Challenge tulokset 2012

Kai Scröder, haastattelu:

(Laineet.fi) Missä ja millaisissa olosuhteissa ajoit voitto tuloksesi?

(Kaitsu) Tänä kesänä rata-ajo on vienyt kaiken ajan. Kun puuskanen reilusti yli kympin keli kävi 13m2:lle rataleijalle ja -laudalle liian raskaaksi käsitellä, eikä ollut pienempää leijaa, päätin hakea autosta vanhan speedilautani. Meidän jo perinteiseksi muodostunut speediränni hawajilla (Oulu) on kuitenkin aika vaihteleva chopin suhteen ja monesti hyvä alue jää liian lyhyeksi. Niinpä nyttenkin, kun pääsi taas veteen oli tuuli kääntynyt hieman huononpaan kulmaan ja kanavan tasainen pinta hävinnyt.
Aivan murtajan vieressä oli kuitenkin vielä hieman parempi kaistale, jossa pääsi kiihdyttämään hyvät alkuvauhdit. Seuraavaksi puomi napaan ja täysillä kanavan (ja chopin) yli sivumyötäseen. Seurauksena komeita pannuja, mutta myös  kohtalaisen hyviä tuloksia, mutta matka jäi ilmeisesti lyhyeksi. Ei auttanu muu kuin siirtää jarrutuspiste aivan vastapään rannan tuntumaan. Loppuosassa löysäsin kuitenkin jo hieman, jottei pannutuksissa olisi päätynyt rantapusikkoon ja tämä näkyi edelleen tuloksissa kun 2s. maksimit oli yli 37kn, mutta 5*10s tulokset jäi alle 35kn. Mutta näissä olosuhteissa ja välineillä olin tulokseen erittäin tyytyväinen.

(Laineet.fi) Mitä olisi vaadittu, että olisit kyseisissä olosuhteissa päässyt vielä kovempaa?

(Kaitsu) Kantti (sekä laudan että kuskin) olisi pitänyt paremmin, jos olisi ollut pienempi leija. Nyt mentiin jo sen verran paljon ylikelin puolella, että jos puomin löysäsi kokonaan ulos kovimmassa puuskissa, painoi tuuli leijan etureunan kaksinkerroin. Tämä ei tietysti ollut leijan vika, vaan väärä leijan kokovalinta. Ensi kesäksi on kuitenkin uusi leija näille keskikoville keleille.

(Laineet.fi) Speed Challenge ei ole leijaluokassa saavuttanut sellaista suosiota kuin purjelaudaulla, mistä luulet tämän johtuvan?

(Kaitsu) Kovia leija kuskeja on epäilemättä ympäri Suomea, mutta runsaampaa osanottoa toivoisin itsekkin. Kova kilpailu pistää yrittämään kovemmin. Ehkä gepsinopeusmittauksen antama vapaus ajan ja paikan valintaan rajoittaa toisaalta hieman. Eli kun alkaa tuulla kunnolla lähtee muut yleensä metsästää aaltoja ja speedikuski taas flättiä. Nopeuksien kasvaessa on speedissäkin omat riskinsä, joten yksin ei tee mieli lähteä spoteille missä ei ole muita. Speedikisa jonkun muun kisan yhteydessä voisi olla hyvä houkutin uusille kisaajille. Ja nyt tulevan talvenahan tähän on mahtavat puitteet, kun WISSA2013 on Kalajoella!

(Laineet.fi) Viime kaudella veikkasit 2012 kaudelle (5x10sec) voittotulokseksi 41kn, tähän ei ihan päästy. Mikä on tavoitteesi kaudella 2013?

(Kaitsu) Tällä kaudella ei sattunut omalle kohdalle yhtään Oulun spoteille sopivaa syysmyrskyä, jotta olisi päässyt myrskyleijalla yrittämään. Ensi kaudella pitää taas panostaa myös speediin ja tavoitteena on rikkoa tuo asettamani raja.

(Laineet.fi) Voitit nyt Speed Challengen toista kertaa peräkkäin.
Kenen luulet olevan pahin haastajasi kaudella 2013

(Kaitsu) Anssi on kyllä ollut kovin kilpakumppani speedissäkin ja veikkaampa että kisa jatkuu entistä kovempana.

(Laineet.fi) Kolme parasta tulosta on ajettu Oulussa. Onko Oulussa vaan niin paljon paremmat spotit vai kovemmat äijät?

(Kaitsu) Suomen leijasurffausmekassahan kaikki on parempaa 🙂

(Laineet.fi) Olet kisannut leijalla myös Course Race kisoissa. Tämä on uutta suomessa, millaisena näet tulevaisuuden?

(Kaitsu) Rata-ajo on tosiaan vienyt mukanaan tänä kesänä ja on ollut mahtavaa huomata kun harrastajia on kisa kisalta enempi. Veikkaan, että jos ensi kesänä päästään aloittamaan sarjamuotoinen kilpaileminen, nähdään jälleen huomattava kasvu osanottajamäärissä.
Aloitin itse tällä kaudella ratalautailun aikalailla tyhjästä, kun edes directionaalia en ollut aiemmin ajanu. Ihan perusajokin on teetättänyt töitä, puhumattakaan jiipeistä ja tackeistä. Opeteltavaa on ollut todella paljon, mutta pikkuhiljaa alkaa ratalauta palkitsemaan ja vauhtia löytymään huomattavasti twiniä enemmän.
Toivottavasti muutkin kokeilevat ratalautaa ja enemmän kuin sen yhden kerran, jolloin hyvät puolet voivat alkaa avautua. Mm. retkeily ja pitkänmatkan ajot sujuvat helposti mahtavan kryssikulman ansiosta.
Cource race on kokenut muutaman vuoden aikana valtavan kasvun maailmalla ja vaikka olympiastatusta ei nyt (vielä) tullutkaan, on kisoja tulossa todella paljon. Ensi kesänä nähdään alkaako Suomesta nousemaan innokkaita jo isompiin kisoihin.

(Laineet.fi) Kiitoksia haastattelusta ja osallistumisesta.

(Kaitsu) Suurkiitokset myös kilpailunjärjestäjälle.

Ian Rautelin, haastattelu:

(Laineet.fi) Kuinka kauan olet harrastanut lajia? Missä aloitit ja millaisilla välineillä?

(Ian) Ensikosketus lajiin oli joskus 80-luvun alussa. Olisikohan ollut Vihdissä mökkijärvellä tai Englannin järvialueella. Kölilauta ja kolmipurje. Kipinän sain joskus 16-vuotiaana. Ensimmäinen ”kunnon” lauta oli F2 Bullit, jonka sain heinäkuun alkuun eikä tuullut kuin ukkospuuskissa. Muistan vieläkin sen tuskan:) Sen jälkeen kalusto vain pieneni kunnes 2000 luvulla taas suureni ja reilusti.

(Laineet.fi) Mikä on pitänyt sinut lajin parissa näin kauan?

(Ian) Aktiivisuus on ollut vaihtelevaa. Olin pitkään liikkeellä asenteella ”Jos ei wavella pääse, ei tarvi lähteä”. Se toimi niin kauan kun pystyi irtoamaan aina kun tuuli. Sitten jostain ilmestyi pari lasta, taloa piti rakentaa ja töissäkin käydä. Surffiin tuli 7:n vuoden tauko. Viimeisinä vuosina ryhdyin kisailemaan slalomissa ja ajamaan speediä. Se toi jonkin asteista tervettä tavoitteellisuutta tekemiseen ja uutta innostusta.

(Laineet.fi) Olet tuttu naama kisapiireissä. Milloin aloitit kisaurasi?

(Ian) Ensimmäiset kisat ajoin vasta 2009. Sinä keväänä avovaimo, Mari, houkuteltiin Formulan päälle. Katselin yhden kisan rannalta ja se riitti. Hommasin äkkiä Formula-setin ja muutaman kokeilun jälkeen polleana Yyteriin SM-kisoihin. En millään muista miten meni, en tainnut voittaa. Formulan trimmaamiseen ei riittänyt kärsivällisyys ja totesin, että Slalom on enemmän mun juttu.

(Laineet.fi) Paras päivä purjelaudalla?

(Ian) 26.10.2008 Pollarilla 13 m/s ja niiiiin pitkää siistii aaltoo. Jos olisi aina sellaista, olisin säästynyt monen kisasetin ostolta:)

(Laineet.fi) Mikä sai sinut osallistumaan Speed Challengeen?

(Ian) Speed challenge alkoi 2009. Vauhti tuntui olevan kohdallaan, joten pakkohan se oli selvittää kuinka kohdallaan. Silloin Jani Paju näytti missä mennään. Itse en tiennyt trimmeistä siinä vaiheessa mitään ja meno oli holtitonta. Hyeresissä 2011 Otto Hollannista antoi kullan arvoiset trimmivinkit. Sen jälkeen meno muuttui erittäin hallituksi ja vauhti kasvoi.

(Laineet.fi) Missä ja millaisissa olosuhteissa ajoit voittotuloksesi?

(Ian) Kauden parhaat tulivat yllätten Hangossa Silversandissa. Tuulta oli noin 13 m/s lounaasta. Pari tuntia seilasin ympäriinsä etsien hyvää paikkaa. Saarten takana tuuli yski ja avovedessä riitti aaltoa. Lopuksi palasin Silversandin edustalle vapaisiin tuuliin etsimään aaltolinjaa. Löytyihän niitä välillä mutta suurin osa vedoista tyrehtyi siihen, että lauta pomppasi vedestä. Silloin vauhti tippuu hiukan ja kestää hetken kunnes huippunopeus on taas saavutettu.

(Laineet.fi) Mitä olisi vaadittu, että olisit kyseisissä olosuhteissa päässyt vielä kovempaa?

(Ian) Parin tunnin kruisailu ennen vetoja olisi saanut jäädä väliin. Siinä meni paras terä. Jos olisin heti ymmärtänyt ajaa isoissa aalloissa, olisin varmasti saanut enemmän hyviä vetoja. Irtosihan sieltä yksi 33.7 veto. Vielä parempiin tuloksiin olisi tarvittu vähän kovempaa tuulta.

(Laineet.fi) Onko Speed-purjelautailu mielestäsi voima vai taitolaji?

(Ian) Molemmat ominaisuudet ovat tarpeen mutta taito ennen muuta. Näihin tuloksiin ei tarvitse olla mikään massiivinen voimamies. Itse painoin reilusti alle 80 kg. Nyt kuukauden surffitauon jälkeen voimaa on tullut lisää koska paino on vähän yli:).

(Laineet.fi) Mikä on nopeustavoitteesi kaudella 2013?

(Ian) Sama 34+ (5x10sec) kuin tällä kaudella oli. Sellaisia vetoja tuli jo tällä kaudella mutta ei tarpeeksi montaa osunut yhdelle päivälle. Tälle kaudelle ei sattunut sitä täydellistä keliä. Kunnon pohjoismyräkkä Helsingin Laajalahdelle ja syntyy jälkeä.

(Laineet.fi) Mitä vinkkejä antaisit 2013 Speed Challenge osallistujille? Mikä vaikuttaa eniten hyvän tuloksen saamiseen?

(Ian) Purje alhaalta 10 cm tavallista löysemmälle, hiilikuitumastosta tasaisesti 2 milliä pois hiomalla, rullat pois kämbereistä, evään noin 30 kpl reikiä 5 mm poralla ja myrkkymaali laudan pohjaan ettei tartu simpukat kiinni. Se trimmeistä – Ihan kaikkea ei kannata paljastaa:) Minulta voi tulla kyselemään rannalla. En ole löytänyt Suomesta hyvää tasaisen veden paikkaa. Niissä on aina sama ongelma – Luodot ym. suojat tekevät tuulesta reikäisen. Speedissä lasketaan aika jyrkästi alas tuuleen jolloin vauhti kiihtyy, veto purjeessa kevenee ja tuulta toivoo vaan lisää eikä päinvastoin. Kannattaa etsiä vapaista tuulista sellainen paikka, jossa voi ajaa mahdollisimman paljon aaltojen väliä. Chopissakin voi vetää, kunhan trimmit (downhaul, outhaul, träkin paikka, trapetsinarujen pituus ja paikka, puomin korkeus, evä, jne.) pituus ovat kohdallaan jolloin laudan keula pysyy alhaalla. Tuntuu aika pahalta mutta menee yllätävän kovaa. Pääkaupunkiseudulla Mellsten toimii hyvin ja Laajalahti syksyn pohjoismyräköissä. Vedon purjeessa täytyy olla eläimellinen yli 32 solmun vetoihin. Sivutuuleen ajettaessa saa melkein olla vaikeuksia purjeen kanssa. Helpottaa kun kiihdyttää alaspäin. Minulle sopivin setti Suomen oloihin tuntuu olevan seiskan purje ja noin 100 litrainen slalom-lauta. Tuulta saa olla n. 15 m/s.

(Laineet.fi) Millä tuloksella (5x10sec) voitetaan 2013 Speed Challenge?

(Ian) Pitää mennä yli 34 eikä sekään välttämättä riitä. Veikataan 34,29.

(Laineet.fi) Kenestä veikkaat voittajaa kaudelle 2013 tai ainakin pahinta haastaja

(Ian) Pahimmat vastustajat taitavat löytyä omasta ensi kauden tiimistä. Joel säväytti syyskuussa ajamalla kauden kakkostuloksen. Ajettiin silloin yhdessä ja jäin solmun huonommaksi. Olisi todennäköisesti ollut nytkin kärjessä, jos ei olisi ollut Syltissä kun piti ajaa speediä 🙂 Ensi vuonna vauhti on varmasti vielä kovempaa. Jani ajoi 2009 ensi yrityksellä tuloksen, joka lyötiin vasta 2011. Sen jälkeen ei ole juuri speediä ajanut. Joka tapauksessa, 3 mustaa purjetta on 2013 lopussa kokonaistulosten kärjessä ja siitä lähdetään, ettei nuoriso eikä Turkulaiset hypi silmille:) Myös 999:llä on pieni mahdollisuus, kunhan Joel, Jani, Jaakko, Sami, Jon, Blinit, Petteri, Karkki, Kole, Henkka, Olli, Max, Antti, Mari, Heidi, Fifi, Bambi ja minä emme osallistu.

(Laineet.fi) Kiitoksia haastattelusta ja osallistumisesta.