GrandSlam-kausi 2013 pakettiin

Kaudella 2013 liitto toteutti ensimmäistä kertaa kolmen purjelautaluokan yhteiskisakiertue GrandSlamin, jossa Formula-, Raceboard- ja Slalom-luokan purjelautailijat ottivat mittaa toisistaan neljässä eri tapahtumassa.

GrandSlam-kausi käynnistyi toukokuussa Helsingin Hernesaaresta, kun kilpailu tuotiin lähes keskelle kaupunkia Eiranrantaan. Rannan suppeista palveluista huolimatta kilpailijat ottivat kisapaikan vastaan tyytyväisin mielin, ja kun tuulikin suosi tapahtumaa, saatiin GrandSlam-kisakaudelle arvoisensa aloitus.

Seuraavaksi kilpailijat kohtasivat GrandSlamin merkeissä Hangossa kesäkuussa, jossa niinikään kilpailtiin uudella paikalla Regatanrannassa. Keskeinen sijainti toi tälläkin kertaa purjelautailukilpailun aivan kaupungin keskustaan ja laajemman yleisön ulottuville. Jälleen tuulet suosivat kilpailuajankohtaa ja Hangon vesillä tykitettiinkin huippuolosuhteissa.

Kolmas GrandSlam ajoittui perinteiselle Surfviikolle Porin Yyteriin heinäkuun lopulle. Tällä kertaa juuri ennen kisaviikonloppua surffareita suosinut tuuli tyyntyi heinäkuiseen tapaansa kevyeksi ja vesitti Slalom-luokan lähdöt koko viikonlopun ajan. Raceboard-luokalle liputettiin viisi onnistunutta lähtöä, Formuloille tuulta oli riittävästi vain yhden lähdön verran.

Kauden neljäs ja samalla viimeinen GrandSlam kilpailtiin Kalajoella Venetsialaisviikonloppuna elo-syyskuun vaihteessa. Myös Kalajoella voimakkaammat tuulet kiersivät kisa-alueen ja ensimmäinen kisapäivä menikin lämpimässä auringonpaisteessa loikoillessa. Lauantaina tuuli nousi sen verran, että Raceboard-luokka sai käynnistettyä kisaurakkansa ja lopulta sunnuntaina myös Formulat pääsivät vesille.

Kaiken kaikkiaan GrandSlam-kiertue onnistui odotusten mukaan. Erityisesti tapahtumien järjestäjille GrandSlam-konsepti on tervetullut, sillä suuremman määrän kilpailijoita yhteen keräväälle tapahtumalle on helpompi hankkia niin tukea kuin tekijöitä. Tässä lyhyen kesäkauden maassa myös kisaviikonloppujen väheneminen sai kiitosta sekä järjestäjiltä että kisaajilta. Kaudelle 2014 liitto pyrkii edelleen kehittämään GrandSlam-kisakonseptia entistä toimivammaksi.

Liitto kiittää suuresti kaikkia niin GrandSlam-kisajärjestelyihin osallistuneita seuroja ja tahoja kuin itse kilpailijoitakin onnistuneesta kisakiertueesta!

Alla GrandSlam-kiertueen tulokset. Onnittelut jo tässä vaiheessa GrandSlamissa menestyneille! Palkintojenjako suoritetaan liiton vuosikokouksen yhteydessä; aika ja paikka ilmoitetaan mm. liiton www-sivuilla noin kuukausi ennen vuosikokouksen ajakohtaa.

GrandSlam 2013 Tulokset

(Kuvat: Juha Blinnikka, Anders Smeds)