Raceboard MM 2012 - Lähtö

Raceboard MM 2012 tulokset – Daniel Blinnikalle MM-pronssia!

Raceboardin MM kilpailut on kerännyt kisaajia 11 maasta (Argentiina, Australia, Japani, Espanja, Portugali, Slovakia, Tsekki, Puola, Norja, Ruotsi, Suomi) on paikalla kaikkiaan 46.

5. päivän tilanne – lauantai – Lopulliset tulokset

Nuorten sarjan Daniel Blinnikka sijoittui kokonaistuloksissa kolmanneksi Yyterissä lauantaina päättyneissä purjelautojen Raceboard-luokan MM-kisoissa. Dani varmisti pronssimitalin sijoittumalla kolmanneksi lauantain ainoaksi jääneessä lähdössä. Dani varjosti pahinta uhkaajaansa Tsekin Petr Kuceraa koko lähdön ajan, ja pinnisti tsekin ohi radan viimeisellä avotuuliosuudella.

Maailmanmestaruuden voitti ylivoimaisesti Puolan Maksymiklian Wojkic. Puolalainen voitti kymmenen lähtöä, eikä hänen tarvinnut edes osallistua lauantaina purjehdittuun yhdenteentoista starttiin. Slovakian hallitseva Euroopan mestari Patrik Pollak oli lähes yhtä selvä kakkonen purjehtimalla yhdeksän kakkostilaa ja yhden lähtövoiton.

Suomen Juha Blinnikka oli kokonaiskilpailun viides, ja hän voitti samalla yli 45-vuotiaden Grand Masters- sarjan. Naisten sarjan ykkönen oli Suomen olympiaedustaja Tuuli Petäjä kokonaiskilpailun kahdeksannella sijallaan.

Yyterin MM-kisa saatiin vietyä läpi varsin vaihtelevissa tuulioloissa. Muutamasta heikkotuulisesta päivästä huolimatta kilpailijat olivat tyytyväisiä Yyterin olosuhteisiin ja kisajärjestelyihin. Kisan järjesti Suomen Purjelautaliitto yhdessä Yyterin Surf-keskuksen kanssa.

Katso lopullinen tuloslista linkistä: RB_Worlds_Finland_June_2012_Results_Final

4. päivä tilanne – perjantai

Suomen Daniel Blinnikka on edelleen kiinni MM-pronssimitalissa Porin Yyterissä jatkuvassa Raceboard-luokan MM-regatassa.

Perjantaina purjehdittiin ainoastaan kaksi lähtöä, koska tuuli nousi yli vaaditun 2,5 m/s nopeuden vasta myöhään iltapäivällä. Daniel purjehti päivän lähdöissä sijat 6 ja 9, ja sijoitukset riittivät pitämään suomalaisen kahdella pisteellä Tsekin Petr Kuceran edellä. Daniel Blinnikka on jo varmistanut itselleen nuorten luokan voiton.

Regattaa johtaa ylivoimaisesti Puolan Maxymilian Wojcik, joka on voittanut kaikki purjehditut 10 lähtöä. Toisena lähes yhtä tasaisella sarjalla on Slovakian Patrik Pollak. Suomen Juha Blinnikka on viidentenä, ja johtaa yli 45-vuotiaiden Grand Masters-sarjaa. Suomen Kalevi Männistö johtaa Veterans-sarjaa (yli 55 v), ja on kokonaiskilpailussa sijalla 9.

Lontoon olympiaedustajamme Tuuli Petäjä johtaa naisten sarjaa, ja on kokonaiskilpailun sijalla 8.

Viimeisenä kilpailupäivänä on mahdollista purjehtia vielä 4 lähtöä. Mikäli lauantaina pystytään purjehtimaan kaksi lähtöä, voivat kilpailijat pudottaa kaksi huonointa sijoitusta tuloksistaan. Kisoissa on kaikkiaan 46 osanottajaa 11 maasta.

Katso tulokset 4. päivän jälkeen: RB_MM_4012_Yyteri_After_Day_Four (PDF)

3. päivän tilanne – torstai

Suomen Daniel Blinnikka on parhaana suomalaisena kolmantena kahdeksan purjehditun lähdön jälkeen purjelautojen Raceboard-luokan MM-regatassa. Yyterin lahdella purjehdittavaa regattaa johtaa ylivoimaisesti Puolan Maksymilian Wojcik, ja toisena on Slovakian Patrik Pollak.

Torstaina purjehdittiin keveähköissä mutta aurinkoisissa olosuhteissa neljä lähtöä, joista puolalainen voitti jokaisen. Suomalaiset ovat regatassa hyvissä asemissa, sillä Juha Blinnikka johtaa Grand Masters-luokkaa (kokonaiskilpailun neljäs), ja Kalevi Männistö Veterans-luokkaa (kokonaiskilpailun 8.). Lontoon olympialaisiin Suomen edustajaksi RS-X-luokkaan valittu Tuuli Petäjä johtaa naisten luokkaa, ja olisi kokonaiskilpailussakin sijalla 9.

Regatta jatkuu lauantaihin asti, ja tavoitteena on purjehtia kaikkiaan 15 lähtöä. Osanottajia kisoissa on kaikkiaan 46, 11 maasta.

2. päivän tilanne – keskiviikko

Yyterissä sankka merisumu hillitsi kisalähtöjen ajamisen puolen päivän ajan ja loput päivästä saatiin odotella tuulta saapuvaksi.
Keskiviikkona kisalähtöjä ei lopulta päästy ajamaan, mutta kilpailijat ottivat välipäivän vastaan hyvillä mielin, sillä torstain tuuliennuste, 6-9 m/s tietää tulevaksi rankkaa kisapäivää.
Torstain päiväohjelma alkaa klo 9.00 kipparikokouksella ja ensimmäiset lähdöt pyörähtävät käyntiin klo 10.00.

1. päivän tilanne  – tiistai

Kevyt tuuliennuste yllätti purjelautailun Raceboard-luokan Maailmanmestaruuskisoissa Yyterissä tiistaina 12.6.2012, jolloin ajettiin kisojen ensimmäiset neljä lähtöä. Koillistuuli tarjoili ennusteen vastaisesti upean tasaista 5-7 metriä sekunnissa läpi kisapäivän ja niin kilpailijat kuin toimitsijatkin saivat herkutella täydellisillä kisaolosuhteillla.

Kaikki 46 ilmoittautunutta kilpailijaa starttasivat onnistuneita lähtöjä ja alustavat tulokset asettivat kohdilleen selkeän kärkiporukan. Puolan Max Wojcik (POL-7) aloitti viime vuoden MM-voittajan roolin puolustamisen täydellä neljän lähdön voitolla. Toiselle sijalle itsensä parkkeerasi joka lähdössä viime vuoden EM-ykkönen Slovakian Patrik Pollak (SVK-1). Kolmannella sijalla neljän lähdön jälkeen majailee Petr Kucera ( CZE-15) ja neljättä sijaa vartioi Suomen oma poika Jon Törnwall (FiN-66). Viidennelle sijalle neljän lähdön jälkeen ajanut Juha Blinnikka (FIN-6) sai tasavertaisen kilpailijan omasta pojastaan Daniel Blinnikasta (FIN-5), joka sijoittui 1. päivän lähtöjen jälkeen viidenneksi. Perheen nuorimmainen, 12-vuotias Benjamin Blinnikka (FIN-65) osallistuu myös MM-kilpailuun hybridiluokan välineillä ja onkin suoriutunut ensimmäisestä kisapäivästä upeasti kokeneempien rinnalla. Naisten sarjassa johtopaikan otti itselleen vakuuttavilla suorituksilla Tuuli Petäjä (FIN-1).
Kilpailut jatkuvat Yyterinlahden kauniissa maisemissa lauantaihin 16.6. saakka.

Sanna Päivärinta
Kilpailupäällikkö, Suomen Purjelautaliiton puheenjohtaja