SPEED CHALLENGE 2011, VOITTAJIEN HAASTATTELUT

SPEED CHALLENGE 2011, VOITTAJIEN HAASTATTELUT

Petteri Nenonen FIN-8, purjelauta.

Petteri Nenonen hiljensi vastutajat kauden loppu puolella Saimaalla ajetulla tuloksella.

5x10sec keskiarvo 33.22kn ja 2sec maksiminopeus 34.36kn.

Video kuvattu osaksi ennätyspäivänä ja osaksi aikaisemmin.

(Laineet.fi) Kuinka kauan olet harrastanut lajia? Missä aloitit ja millaisilla välineillä?

(Pete FIN-8) Ensimmäistä kertaa kokeilin surffaamista 1979. -80 ja -81 kokeilin surffaamista satunnaisesti ja oman laudan ostin 1982. Silloin tuli surffailtua Imatran lälhialueilla Saimaalla ja Immolan järvellä. Myös ne uimarannat, missä tuntuu nykyään ettei siellä millään mahdu kunnolla tuulemaan eikä surffaamaan olivat ihan loistomestoja. Muutenkin tuntuu että vesistöt olisi kutistuneet niistä ajoista, tosin nopeudetkin on kyllä moninkertaistunut tällä välin.
Oma ensimmäinen lautani oli Speedy Pointer, pitkä ja kapea kuin nälkävuosi ja painoi kuin synti. Purje oli 6,3m2 intiaanitelttapurje 😉
Välinekehitys oli -83 – 85 aivan järjettömän nopeaa. Kun kevällä ostit laudan ja rikin, niin puolessa välissä kesää ne oli jo vanhentunut ja taas piti vaihtaa kamat alle. Sittemmin kehitys on tasaantunut ja kamat on nykyään aivan toiselta planeetalta mitä silloin. Speed 1983.

(Laineet.fi) Mikä on pitänyt sinut lajin parissa näin kauan?

(Pete FIN-8) Kai sitä vaan on sen verran höperö että jäi lajiin koukkuun ystävien kanssa ja harrastuksesta tuli miltei osa omaa identiteettiä. Onhan surffaaminen todella monipuolinen laji, minkä vuoksi eri variaatioita nautinnolliseen harrastamiseen ja/tai hermojen menettämiseen on aika rajattomasti.

(Laineet.fi) Olet tuttu naama kisapiireissä. Milloin aloitit kisaurasi?

(Pete FIN-8) Ensimmäiseen kilpailuun osallistuin varmaan samalla viikolla kun olin ostanut oman lautani.
Imatralla ajettiin silloin vakituiset keskiviikkokisat pienvenesatamassa ja kävin tiukan kisan Tauriaisen Tainan kanssa viimeisestä sijasta jonka sain kuitattua itselleni (siis sen viimeisen sijan). Sittemin paikallisten kisojen lisäksi aloin ajaa Saimaa-ranking sarjaa (vrt nyk Raceboard) ja osallistuin 1985 Skimbaaja Speed-weekend kisaan Yyterissä, joka oli Funboard ranking sarjan esimuoto. Imatralla harrastajien keskuudessa siirryttiin todella varhaisina vuosina Fun lautailuun, eikä I tai II-divarin jömölaudoilla ajamiseen, mikä oli monissa paikoissa huomattavasti yleisempää. Silloinen fun lautailuhan tarkoitti Rata-ajoa nykyisiä raceboard lautoja vastaavilla välineillä, sekä slalomia ja wavea.

(Laineet.fi) Viihdyt hyvin myös aalloilla. Mieliinpainuvin keli?

(Pete FIN-8) Jeps! Wavettaminen on ihan ässä-meininkiä!!! Paha sanoa mikä olisi kaikkein mieleenpainuvin keli, mutta pintaan nousee muutamia aivan loistavia päiviä. Parhaita aaltopäiviä olen ehkä kokenut Klitmöllerissä kärjen riutalla.
Jopa Saimaalla on ollut ihan oikeaa wave- meininkiä ja se sinällään on melko uskomatonta. Rankin keli saattoi olla La Gudulierissä missä Uotilan Samin ja Lipastin Antin kanssa oli meillä kaikilla omalla vuorollaan tuhot aika lähellä.
Moni ei varmaan saata ymmärtää kuinka siistiä aaltoa Yyteri tarjoaa, kun vaan tuulee. Pumppari, Pollari ja Munakarin edusta ovat aivan maailman-luokan paikkoja missä on saanut ajaa muutamia unohtumattomia päiviä.
Yhteistä näille mieleenpainuvimmille päiville on kuitenkin jopa keliäkin enemmän se, että on saanut jakaa niitä muutaman hyvän surf kaverin kanssa yhdessä. On melko mieletöntä kun kolme kaveria lataa samasta aallosta peräkkäin ilmaan ja näkee toisensa ilmassa yhtäaikaa….!

(Laineet.fi) Mikä sai sinut osallistumaan Speed Challengeen?

(Pete FIN-8) Suoranopeus on aina kiinnostanut surffatessa, jo rata- ja slalom kisaamisenkin vuoksi. Nyt GPS vehkeillä pystytään saamaan tarkkoja tuloksia ja ennen kaikkea kaikilla on mahdollisuus mitata nopeutensa todella helposti.
Viime kaudella en kevään reissun jälkeen käynyt vesillä pariin kuukauteen, enkä kilpaillut lainkaan koska kyynerpäässäni on jotain vikaa. Loppukaudesta pystyin jotenkin surffaamaan kun en puristanut yhtään peukalolla, roikuin vain sormilla ja kuormitin oikeaa kättä mahdollisimman vähän. Iskihän se kilpailuvietti sitten päälle kun pääsi vesille ja olihan ne Oksan kommentit tuosta Turun ylivoimasta niin jotain, että piti käydä pikkujärvellä ajamassa yhdellä kädellä vähän kovempaa 😉

(Laineet.fi) Missä ja millaisissa olosuhteissa ajoit voitto tuloksesi?

(Pete FIN-8) Ajoin tuloksen Saimaalla, Kyläniemen Huu-haan rannalla. Tuulta oli suht reilusti, mutta keli oli hieman hieman reikäinen, ehkä siksi että ajoin aivan rannan tuntumassa. Huu-haan ranta on viivasuora 1km mittainen hiekkaranta, joka on melko pitkälle ulos hyvin matalaa. Tämän vuoksi sinne tulee hyviä, järvioloihin suuria aaltoja ja ne muodostavat jopa kohtuullisia aaltolinjoja. Yritinkin ajaa näiden aaltolinjojen välissä, mikä tarkoitti sitä, ettei ajosuuntaa aina voinut valita ihan optimiksi nopeuden kannalta. Jokaisella vedolla joutui kuitenkin ajamaan aaltojenkin yli, mikä alkoi olla melko kuumottavaa näissä nopeuksissa. Erityisesti jarrutusalueella, minne suurimmat aallotkin osuivat joutui vetämään päin aaltoja, joista suurimmat oli +1m korkeita ja sortuvia. No muutamat aika megalomaaniset pannut tuli päivän mittaan vedettyä ja mustelmia oli vähän siellä sun täällä.

(Laineet.fi) Mitä olisi vaadittu, että olisit kyseisissä olosuhteissa päässyt vielä kovempaa?

(Pete FIN-8) Ei mitään, se oli maksimisuoritus sille päivälle ja niille välineille.

(Laineet.fi) Onko Speed-purjelautailu mielestäsi voima vai taitolaji?

(Pete FIN-8) Ehdottomasti taitolaji, etenkin nyt ajettava GPS kisamuodossa. Kun mennään johonkin kanaaliin, tai muuhun oikeaan spiidipaikkaan ja aletaan hätyyttelemään mailmanluokan nopeuksia lähellä 50kts, niin sitten alkaa tulla voima ja massa suuremmin kuvaan.

(Laineet.fi) Mikä on nopeustavoitteesi kaudella 2012?

(Pete FIN-8) Jos Turuun Boratti parantaa vauhtiaan, niin pitää varmaan hoitaa käsi kuntoon ja ajaa merellä ja vielä molemmilla käsillä. No vakavammin puhuen olis kiva vetäista +40kts, mutta se on kyllä enemmän olosuhdekysymys. Suomessa on todella vaikeaa löytää tasaista vettä kun tuulee riittävän kovaa. Oulun leijjapojilla näyttää olevan aika hyvä paikka, mutta milloin tuulensuunta osuu kohdalleen hmmm… ja pääseekö itte paikalle. Samalla kun katsoin sen videopätkän Oulusta niin tuli mieleen että voi olla aika hankalaa päästä purje kamoilla takaisin lähtöalueelle kun puusto näytti blokkaavan tuulta aika pahasti vedenpinnalta siellä loppupäässä. Vaikea sanoa kun en ole koskaan käynyt paikalla.

(Laineet.fi) Mitä vinkkejä antaisit 2012 Speed Challenge osallistujille? Mikä vaikuttaa eniten hyvän tuloksen saamiseen?

(Pete FIN-8) Selkä tuuleen ja tiukempi ote puomista on jo vanha motto. Oma rohkeus, se että uskaltaa ajaa, merkkaa aika paljon yli 30kts vedoissa. Välineet ja niiden trimmaaminen on toinen kohtuullisen tärkeä juttu Helpoimmin noita 28 – 30kts vetoja pääsee vetelemään semmosilla keskikokoisilla kamoilla, 100 -125ltr laudalla, purje jotain 6,5 – 8,5m2 ja noin 10-12m/s tuulessa. Silloin vesi on vielä vähän tasaisempaa. Myös kamat voi sillon vielä säätää vähän lentävämmiksi. Siitä 30kts ylöspäin alkaa kontrolli ja tasaisemman veden löytäminen olla se tärkeä juttu, olosuhteiden hakeminen täällä Suomessa alkaa olla avain asemassa kärkitulosten tekemisessä. Kun haet nopeita säätöjä, niin seuraa tuloksia. Kun olet aikasi ajanut samoja maksimeita, on aika muuttaa jotain, jotta voit yrittää saada lisää nopeutta.
Se, että jatkuvasti hoetaan, että purjeen tulee olla ylikokoinen ei välttämättä pidä täysin paikkaansa. Rata ja slalom kisassa pitää periaatteessa laittaa niin iso purje, että juuri ja juuri homma pysyy lapasessa kun tulee puuska ja kun tulee reikä, niin vielä silloin on täysi veto päällä. Spiidissä laitan itse mieluummin niin, että maksimi puuskassa on optimikokoinen purje, jolloin puuskan voi käyttää tehokkaimmin hyödyksi ja tuuli-reikiin ei edes tarvitse panostaa.

(Laineet.fi) Millä tuloksella (5x10sec) voitetaan 2012 Speed Challenge?

(Pete FIN-8) Toivottavasti reilusti yli 35kts, mielellään lähemmäs 40kts. Niin kuin sanoin, olosuhteet alkavat näytellä suurta roolia kärkitulosten parantamisessa. Nyt on ollut havaittavissa, ettei osa porukasta enää laita tuloksia eteenpäin, jos ei ole pystynyt parantamaan edellisestä vuodesta, tai pääse suoraan paremmille sijoituksille, mikä on kyllä vähän säälittävää. Pitää muistaa että aina ei voi olosuhteet napsahtaa kohdalleen ja kuitenkin vertailu eri kuskien kesken saman päivän osalta on aika keskeisen mukava juttu tässä GPS kisassa.

(Laineet.fi) Kenestä veikkaat voittajaa kaudelle 2012 tai ainakin pahinta haastaja 😉

(Pete FIN-8) Kyllä minä itte yritän voittaa myös 2012 kisan. Nopeita jannuja on aika paljon, myös perinteisen kisaporukan ulkopuolella ja monella on potentiaalia ajaa todella kovaa. Olisi kiva nähdä yllätyksiä, esimerkiksi TaKalan Pete kunnon kamoilla kovassa kelissä, saattaisi tehdä aika kovan tuloksen. Wave hommissahan mies on kuin pommikone ja pää umpiluuta, hyviä ominaisuuksia myös spiidiin… Uskon kuitenkin, että se kuka löytää uuden megalomaanisen siikret-spotin kovalla kelillä on vahvoilla.

(Laineet.fi) Kiitoksia haastattelusta ja osallistumisesta.

Fin8 Pete
May the (wind)force be with you!


Kai Schröder, Leija.

Kai Schröder voitti leijaluokan tuloksella 5x10sec keskiarvo 35.24kn ja 2sec maksiminopeus 37.63kn.

Video kuvattu 7.10 Oulun speed spotilta, ei siis ennätyspäivältä.

(Laineet.fi) Paljonko on kertynyt kilsoja mittäriin? Ikä?

(Kaitsu) Ikinuorihan sitä, mutta ajokorttissa varmaan painovirhe, kun sen mukaan jo 38v.

(Laineet.fi) Kuinka kauan olet harrastanut lajia? Missä aloitit ja millaisilla välineillä?

(Kaitsu) Ostettiin kahden kaverini kanssa käytetyt kimppa leijat 2008/2009vuodenvaihteessa. Leijoina oli F-one Impact 9m2 ja 11m2, joista ei kuulemma ihan heti lopu ominaisuudet kesken. Talvellahan sitä tunnetusti on helpointa aloittaa, mutta omalta kohdalta aloitus viivästyi, niin kaverit pika-opasti kevään viimeisillä jäillä miten narut kiinnitetään leijaan ja pari muuta asiaa. Ensilennätys oli samalla (25.04.2009) ja se oli menoa eli koukussa oltiin. Heti alkukesästä sitten harjottelemaan Oulun Hawajille, jossa tuli kyllä muutama kerta kahlattua ylätuuleen, ennenkuin kryssi lähti sujumaan. Näin myöhemmin voi todeta että ois varmaan löytyny helpompiakin leijoja, mutta ei ne luvatut ominaisuudet kyllä loppuneet kesken! Yhä edelleen voi sanoa että 9m2 Impact lyhyillä naruilla on NOPEA, kun vain keliä on tarpeeksi.

(Laineet.fi) Mikä on pitänyt sinut lajin parissa? Mikä lajissa kiehtoo?

(Kaitsu) Vastahan sitä on aloittanu ja kaikkea opeteltavaa on vielä valtavasti. Ei taida tulla valmista koskaan 😉

(Laineet.fi) Mikä sai sinut osallistumaan Speed Challengeen?

(Kaitsu) Viime kesänä Anssi ja Sami kisasivat Oulussa, mutta itellä lauta ei vaan pysyny jalassa kovemmissa nopeuksissa ja kisaaminen jäi sillon siihen. Talvella sitten kaverit pisti viestiä että etelessä on vedetty 120kmh,
siinähän sitä oli tavotetta. Sopivaa keliä ei vaan sattunut kohdalle ja nopeudet riitti juuri ja juuri satasen rajan rikkomiseen. Kesän alkaessa alko kisaaminen Anssin kanssa, joka antoi tiukan vastuksen kisassa. Vuorotellen parannettiin omia ennätyksiä. Yhä edelleen lauta ei tahtonu pysyä jalassa vaikka jo heal strapit laitoin. Anssi oli sillä
välin rakentanut laudan itselle ja saikin parannettua tuloksia. Yli 40knotsin pannutukset twintipillä alko kyllä jo tuntumaan kovilta, joten piti alkaa värkkäämään itsekkin speedilautaa.

(Laineet.fi) Missä ja millaisissa olosuhteissa ajoit voitto tuloksesi?

(Kaitsu) Karttoja tutkimalla olin löytänyt länsituulelle sopivan spotin läheltä Oulua ja Anssillekkin siitä kertonut. Kun 27.9 myrskyennuste sitten näytti todellakin pitävän paikkaansa ja suuntana melkein länsi päätimme lähteä tutkimaan tätä uutta spottia. Töistä loppupäivä vapaaksi ja äkkiä viimeistelemään uutta lautarakennelmaa. Oulussa oli pihoilta lähteny trampoliineja lentoon ja yksi oli tarttunut katuvalotolpan päähän. Kun pääsimme rantaan oli olosuhteet aika kaameat, vettä tuli vaakatasossa ja puuskat riepotteli isojakin puita kuin heinää. Eli just semmonen tuuli mitä haettiinkin. Mutta lähtöpaikkaa ei meinannut löytyä millään, kun puita oli aivan rantaan asti. Loppujen lopuksi ei ollu muuta mahdollisuutta kuin uida aallokossa poispäin rannasta, kohdassa jossa tuuli tuli melkein rannan suuntaisena. Rantapuista johten pyörteitä riitti ja tietysti leija sakkasi ja tarttui puuhun. Onneksi hetken naruista repiminen sai sen irtoamaan ja siitä ilmaan. Heti kun sai etäisyyttä rantaan helpotti. Nestorille ja Anssille vielä kerran kiitokset, ilman apuja ei ois ollu mitään mahdollisuutta startata.

(Laineet.fi) Mitä olisi vaadittu, että olisit kyseisissä olosuhteissa päässyt vielä kovempaa?

(Kaitsu) Kuten myrskytuuli yleensä, oli tämäkin todella puuskaista. Joten jos olisi tasaisemmin kovaa tuulta olisi tuloksetkin olleet jotain ihan muuta. 26.11.2011 Ois tuuli ainakin riittäny speediin, kun 3,5m2 nosteli välillä
ilmaan. Kuitenkin nollalämmöt vedessä ja ilmassa saivat pitäytymään tutussa rannassa perustrikkien parissa.

(Laineet.fi) Onko Speed-leijalautailu mielestäsi voima vai taitolaji?

(Kaitsu) No näihin tuloksiin ei kyllä voimaa vielä tarttenu käyttää.

(Laineet.fi) Mikä on nopeustavoitteesi kaudella 2012?

(Kaitsu) Kyllä ens kesänä tarvitaan jos nelosella alkavia tuloksia, joten vähintään se. Mutta sitä ennen rikotaan talvella (omia) ennätyksiä.

(Laineet.fi) Mitä vinkkejä antaisit 2012 Speed Challenge osallistujille? Mikä vaikuttaa eniten hyvän tuloksen saamiseen?

(Kaitsu) Spotin valinta on aika keskeistä koko touhussa.

(Laineet.fi) Millä tuloksella (5x10sec) voitetaan 2012 Speed Challenge?

(Kaitsu) Pistetään tavoitetta kaikille eli 41kn!

(Laineet.fi) Kenestä veikkaat voittajaa kaudelle 2012.

(Kaitsu) Veikkaisin Anssia ensi kesän voittajaksi.

(Laineet.fi) Kiitoksia haastattelusta ja osallistumisesta.