Lauttasaaren Ympäripurjehdus 2019

Suomen Purjelautaliitto ry ja Helsingfors Segelklubb (HSK) palaavat jälleen yhteisen asian äärelle vuosikymmenten takaisen huippusuositun purjelautailutapahtuman tiimoilta. Lauantaina 31.8.2019 järjestetään Hoskin satama-alueella järjestyksessään seitsemäs Lauttasaaren Ympäripurjehdus.

Tapahtuman järjesti 1980-1990-luvuilla useita vuosia peräkkäin menestyksekkäästi pääkaupunkiseudun suurin surfseura Surfing ry. Tapahtumassa oli parhaimmillaan yli 1000 osallistujaa! 2013 uudelleen henkiin herätetty tapahtuma pyrkii paitsi noudattamaan perinteitä ja luomaan upealle tapahtumalle uuden tulevaisuuden myös tuomaan mukaan nykyajan trendit SUP-melontaluokan muodossa.

K I L P A I L U K U T S U

Paikka: Helsingfors Segelklubb (myöh. HSK), Vattuniemen puistotie 1, 00210 Helsinki (Lauttasaari)

Vesialue/ reitti: Reitti seuraa perinteikkäästi aiempien Ympäripurjehdusten reittiä. Reitin kulkusuunta ilmoitetaan kipparikokouksessa. Reitti: Lähtö HSK:n edustalla, Lauttasaarenselkä – Lauttasaarensalmi – Kaskisaaren ja Laukkaluodon sillan alitus, Karhusalmen sillan alitus – Ulko-Hatun ja Melkin saarten välistä maaliin HSK:n edustalla, Lauttasaarenselkä.

Järjestäjä: Helsingfors Segelklubb yhteistyössä Suomen Purjelautaliitto ry:n kanssa.

1       Säännöt: Kilpailussa noudatetaan purjelautaluokissa Purjehduksen kilpailusäännöissä määriteltyjä sääntöjä, World Sailing 2017-2020, ja SUP-luokassa Suomen SUP-liiton SUP-kilpailusääntöjä.

1.1 Kölilautaluokkaan saa osallistua millä tahansa kölillisellä purjelaudalla; Avoimeen luokkaan millä tahansa purjelaudalla; SUP-luokan lautojen koko on määritelty SUP-kilpailusäännöissä.

2       Kilpailuluokat ja -sarjat: Purjelaudat: perinteinen kölilautaluokka ja avoin luokka, SUP-kisalautaluokka ja SUP avoin luokka.

2.1  Luokan tai sarjan muodostuminen vaatii vähintään viisi (5) osallistujaa

2.3   Sarjat: Yleinen (kaikki osallistuvat), Women, Youth, Veterans. Ikärajat: Youth = alle 20-vuotiaat, Veterans = 50-vuotiaat ja yli

3       Ilmoittautuminen: Ilmoittautuminen kisapäivänä lauantaina 31.8.2019 klo 12:00 – 13:00, kilpailukanslia, HSK.

3.1    Kilpailumaksu: 40 €, nuoret (alle 20-vuotiaat) 30 €, maksettava käteisellä ilmoittautumisen yhteydessä. Kilpailumaksu sisältää osallistumisoikeuden kilpailuun sekä ruokailun Ravintola Blue Peterissä kilpailun jälkeen.

4       Purjehdusohjeet: Purjehdusohjeet ovat saatavilla kilpailutoimistossa ilmoittautumisen yhteydessä.

5       Aikataulu:

Lauantai 31.8.2019

Klo 13:30     Kipparikokous, kilpailukanslian edusta, HSK

Klo 14:00     Kilpailulähdöt; lähtöjärjestys: ensin purjelautaluokat yhdellä lähdöllä, sitten SUP-luokat yhdellä lähdöllä

6       Palkintojenjako: Lauantaina 31.8.2019 klo 16:00 kilpailukanslian edustalla tai mahdollisimman nopeasti viimeisen kilpailijan saavuttua maaliin.

7       Pisteenlasku: Kilpailussa käytetään sijalukujärjestelmää.

8       Purjehdusten enimmäismäärät:

8.1  Jokaisessa luokassa purjehditaan/ melotaan yksi (1) hyväksytty purjehdus/ matka

9       Kilpailuvälineiden tarkistaminen: Osallistujien kilpailuvälineet voidaan tarkistaa milloin tahansa luokkasääntöjen kelpoisuusvaatimusten toteamiseksi.

9.1  Erityistä huomiota voidaan kiinnittää purjelautaluokissa purjenumeroihin, joiden tulee olla selkeästi näkyvissä.

9.2  SUP-melontaluokan osallistujat saavat kilpailukansliasta ilmoittautumisen yhteydessä kilpailuliivin, jossa oleva kilpailunumero on oltava näkyvästi esillä maaliintullessa.

9.3 Purjelautaluokkien osallistujien tulee pukeutua märkäpukuun.  Purjelautaluokkien alle 18-vuotiaiden osallistujien tulee käyttää kelluntaliiviä. Sääolosuhteista riippuen kelluntaliivipakko voidaan määrätä kaikille purjelautaluokkiin osallistuville.

9.4 SUP-melontaluokan osallistujien tulee olla asianmukaisesti pukeutuneita sääolosuhteiden mukaan (esim. märkäpuku tai vastaava). Kaikkien SUP-luokkaan osallistuvien tulee käyttää karkuremmiä kilpailun ajan. Sääolosuhteista riippuen kelluntavälinepakko voidaan määrätä kaikille osallistujille.

10   Palkinnot: Lauttasaaren Ympäripurjehdus 2019-kiertopalkinnolla palkitaan perinteisen kölilautaluokan kokonaiskilpailun eli yleisen luokan voittaja. Lisäksi luokkien sisällä sarjojen kolme parasta palkitaan.

11   Päätös kilpailla: Kilpailijat osallistuvat kilpailuun täysin omalla vastuullaan, sääntö 4 päätös kilpailla. Kilpailun järjestäjä ei ota vastuulleen mitään korvausvelvollisuutta mistään aineellisesta tai henkilövahingosta tai kuolemantapauksesta, joka tapahtuu kilpailun yhteydessä tai sitä ennen, sen aikana tai sen jälkeen.

Seuraava ei kuulu kilpailukutsuun

12  Kilpailijoilla on mahdollisuus käyttää HSK:n peseytymistiloja kisan jälkeen.

15   Lisätiedot:

Yhteyshenkilö: Sanna Päivärinta, Suomen Purjelautaliitto ry, puh 045 103 6231, sanna@purjelautaliitto.fi

TERVETULOA!