Vuosikokouksen antia Lahdessa lauantaina 30.11.2013

Lahti toimi Suomen Purjelautaliitto ry:n vuosikokouksen isäntänä lauantaina 30.11.2013. Kokous veti puoleensa ilahduttavan monia liiton jäseniä.

Yksi kokouksen tärkeimmistä asioista oli liiton sääntöjen uudistaminen vastaamaan nykypäivää. Prosessi vaatii kaksi liittokokousta, jotta uudet säännöt voidaan saattaa hyväksyntään ja voimaan. Tämä johtokunnan asettama tavoite sääntöjen päivittämisestä saatiin kokouksen myötä vietyä eteenpäin.

Johtokunta kaudelle 2014

Kokouksessa päivitettiin vuotuiseen tapaan liiton johtokuntaa. Puheenjohtajan paikalta pois jääneen Sanna Päivärinnan paikalle valittiin pitkän linjan purjelautailukonkari Markus Huhtinen, joka jatkaa myös työtään liiton Surf & Kite-lehden päätoimittajana ja tuottajana. Sanna jatkaa liiton tukena muissa tehtävissä.

Muita henkilövaihdoksia johtokunnassa olivat seuraavat: Jaakko Ajosenpään tilalle johtokunnan varsinaiseksi jäseneksi valittiin Pekka Tirkkonen. Heikki Ruuhimäen tilalle johtokunnan varsinaiseksi jäseneksi valittiin Sevi Siljola, Heikin jatkaessa hallituksen varajäsenenä.

Muut hallituksen varsinaiset jäsenet ovat Mikko Vatanen, Antti Peltola ja Jouni Hellman. Varajäseninä jatkavat Marianne Kaplas, Radovan Kubin, Juha Blinnikka, Feodor Gurvits ja Juuso Tilaéus.

Jaosten vastuuhenkilöt

Purjelautailupuolella Formula-jaoksen vastuuhenkilönä jatkaa tuttuun tapaan Markus Huhtinen. Marianne Kaplas jatkaa työtään Slalom-jaoston vastuuhenkilönä. Sevi Siljola edustaa Raceboard-jaostoa ja Antti Peltola jatkaa wave- & freestyle-jaoston vastuuhenkilönä.

SUP-jaostoa luotsaa kaudella 2014 Pekka Tirkkonen. SUP-jaostolla onkin tuottelias kausi tulossa, sillä aikeena on paitsi tuottaa liiton alainen ranking-sarja myös tuottaa selkeät linjaukset kisojen laadukkaalle järjestämiselle. Kaudelle 2014 on tavoitteena saada kalenteriin viisi laadukasta, standardoitua kilpailutapahtumaa eri puolille Suomea. Ensimmäinen vahvistettu kisa järjestetään Lahdessa 14.6.2014, jolloin vesille saadaan myös kansainvälistä väriä Venäjän SUP-liiton kautta. SUP-jaos tekee yhteistyötä myös muiden kansainvälisten organisaatioiden kuten ISA:n (International Surfing Association) ja Watermanleaguen kanssa.

Ylimääräinen kokous vuoden 2014 alkuun

Kokousteknisistä syistä johtuen muutama asia siirrettiin käsiteltäväksi hallituksen ylimääräisessä kokouksessa, joka ajoittuu vuoden alkupuolelle. Tuolloin valitaan mm. vastuuhenkilöt talvisurf- ja kitejaostolle.

Kokouksen yhteydessä pitkän linjan purjelautailukisaaja Anders Smeds esitteli uuden kiertopalkinnon, joka myönnetään vuosittain kilpailijalle, joka osallistuu aktiivisesti liiton kauden aikana järjestämiin kilpailuihin. Myöntämisen muina kriteereinä olivat positiivinen asenne ja hyvä kilpailuhenki. Ensimmäisenä tämä ”Hyvän tuulen kiertopalkinto” myönnettiin turkulaiselle Ari Oksalle. Liitto onnittelee Aria palkinnon johdosta!

Kokouksessa julkistettiin myös Twind & Rautio Sports Speed Challenge 2013-tulokset ja kiitettiin samassa yhteydessä kilpailun sponsoreita (Twind, Rautio Sports, Surfpiste ja Captains Shop).

Kokouksen lopuksi palkittiin vuoden 2013  purje- ja leijalautailuhahmona Lahden Windsurfing Club (LWC).

Kokouksen jälkeen illanvietto jatkui iloisissa kauden päättäjäismerkeissä. Päätös osuikin hyvään ajankohtaan, sillä jo nyt on päästy kotimaassa testaamaan jää- ja lumiolosuhteita!

Suomen Purjelautaliitto ry kiittää kaikkia vuosikokoukseen osallistuneita ja toivottaa jäsenilleen iloista joulun odotusta!