SPLL UUTISKIRJE 1/ 2013

Hyvää alkanutta surffikautta 2013! Vaikka talvi pitelee maata yhä lujassa otteessan, ovat surffitouhut käynnistyneet jo täydellä teholla.

Johtokunta ja liitto kokoontuvat

Kauden alussa liiton johtokunta kokoontui uudella kokoonpanollaan, jonka löydät liiton www-sivujen osasta ”Johtokunta”. Kokouksessa mm. linjattiin tulevaa kautta, tarkennettiin kisakalenteria ja sovittiin ylimääräisistä liiton kokouksista, joiden myötä liiton sääntöjä uudistetaan vastaamaan nykyaikaa. Liittokokousten kutsut julkaistaan liiton www-sivuilla lähempänä kokousajankohtia.

Kokouksessa sovittiin myös erityisestä panostuksesta Yyterin perinteisen Surfviikon toteutukseen surfharrastajien yhteisenä kesän päätapahtumana.

2013 kisakauden avaus

Kuluvan kauden aikana kesälajien osalta kisakausi on ehtinyt jo käynnistyä mm. RS:X-luokan MM-kilpailuilla, jotka purjehdittiin maaliskuun alussa Rio de Janeirossa. Tuuli Petäjä-Sirén taisteli mitalisijoista finaalilähtöön saakka, jossa hän sijoittui hienosti 3. sijalle. Lopullisissa pisteissä Tuulin MM-sijoitus oli neljäs.

Lisäksi Kalajoella kilpailtiin niinikään maaliskuun alussa sekä talvisurffauksen avoimet SM-kilpailut että WISSA 2013 MM-kilpailut. Muun muassa raahelainen kisakonkari Arto Ravander vei nimiinsä sekä yleisen eli kovimman luokan toisen sijan että Master- ja Grand Masters-sarjan voiton purjekelkkojen rataluokassa. Slalompuolella suomalaisia kärkinimiä olivat Daniel ja Juha Blinnikka sekä Marianne Kaplas. Myös Feodor Gurvits, joka on yksi talvipurjelautailun tunnetuimmista suomalaiskisaajista, ajoi tiukan tasaisesti ollen kotimaan kisaajista rataluokassa kolmas ja slalomissa toinen. Feodor myös palkittiin tapahtumassa vuosittain jaettavalla tunnustuspalkinnolla merkittävästä uurastuksestaan välinekehittelyn saralla.

Helsinkiläinen Mikko Toivonen sijoittui leijalautojen Freestyle-kilpailussa hienosti toiseksi ja Ylivieskan Topi Nurkkala kolmanneksi.  Leijasuksien Freestyle-puolella helsinkiläinen Petri Lehikoinen nappasi kolmannen sijan. Poikia loistosuorituksiin siivitti Freestyle-kilpailun kova taso, jota ylläpiti yksi tämän hetken maailman parhaista kite-freestylereista, Venäjän 19-vuotias Artem Garashenko.

Leijasuksien rataluokassa menestystä toivat espoolaiset Christelle Selén naisten sarjan toisella sijalla ja Raimo Selén Grand Masters-sarjan voitolla. Siipiluokassa raumalainen Rainer Salo pokkasi niin rata- kuin slalomkisassa itselleen varmoilla otteilla useamman sarjan ykkössijan. Helsinkiläinen Patrick Blom sijoittui siipien rataluokassa yleisen sarjan kolmanneksi.

Lisää tulostietoja löydät tapahtuman www-sivuilta.

Loistavien olosuhteiden siivittämä kisatapahtuma oli yli sadan osallistujan sekä upeiden puitteiden ja miehityksen myötä menestys ja keräsi huomiota jos ei suuresti kotimaassa niin sitäkin suuremmin kansainvälisissä piireissä.

Surflajien tulevaisuus kotimaassa

Surffaus on edelleen koko kansan laji ja sitä harrastetaan monella eri tasolla, sunnuntaisurffauksesta olympialaisiin. Iloitsen kuitenkin suuresti maamme saamasta kansallisesta sekä kansainvälisestä huomiosta, sillä se paitsi edistää asemaamme niin harraste-, kilpailu-, myynti- sekä maahantuontipuolella, se myös patistaa meitä yksilötasolla toimimaan lajiemme edistämisen eteen.

Sillä vaikka meillä jokaisella on oikeus nauttia omasta harrastuksesta itseksemme, on selvää, että omimalla lajit ja spotit vain itsellemme ja pidäytymällä omissa kuppikunnissamme emme kannusta uusia harrastajia lajiemme pariin ja saatamme ennemmin tai myöhemmin lajimme sukupuuttoon. Kannustaminen ja lajien avaaminen muille ei suinkaan johda vapaudentunteen pienenemiseen, sen sijaan se tuo meille uusia mahdollisuuksia.

Niinpä kannustan erityisesti aktiivisia seura- ja yhdistystoimijoita tarttumaan laajaan junioripohjaan, jota on tarjolla erityisesti pursiseuroissa, ja saattamaan nuoria purjehtijoita purje- ja leijalautailun pariin.

Ja vaikka et olisikaan erityisen innokas seuratason toimija, toivon sinunkin kannustavan  iloiseen, mahtavan vapauden tunteen tuovaan harrastamiseen. Ovet suomalaisen surffauksen eteenpäin viemiselle ovat avoinna – on meistä itsestämme kiinni, tuotammeko lajeillemme hyvän tulevaisuuden.

Yhteistyö tuo voimaa

Itse työskentelen kuluvan kauden ahkerasti kotimaan harrastaja- ja seuramäärien selvittämisessä, jotta voisimme kehittää liittomme toimintaa kattamaan koko kotimaisen surfharrastusalan. Työstän myös kotimaisten ja kansainvälisten suhteiden edistämistä. Sen lisäksi, että liitollamme on avoin ja molemminsuuntainen yhteistyösuhde kotimaan kattojärjestö SPV:n kanssa, Suomen suhteita on vahvistettu hiljattain sekä purjelautailun että leijalautailun kansainvälisten kattojärjestöjen (IWA ja IKA) suuntaan.  Kävin myös Moskovassa osallistumassa kansainväliseen purjehdustuomarointiseminaariin, johon osallistui lisäkseni joukko korkean tason kansainvälisiä toimijoita. Seminaarin myötä saimmekin avattua yhteistä keskustelua yhteistyökanavien laajentamiseksi. Näillä ja vastaavilla toimilla tähtään ennen kaikkea siihen, että suomalaisilla kilpailijoilla olisi jatkossa tukenaan liiton ja kansainvälisten organisaatioiden väliset vahvat siteet.

Tämä ei ole kuitenkaan yhden naisen tai miehen show. Tarvitsemme jokaiselta avointa mieltä ja hitusen uhrautumista hyvän asian puolesta.

Hyviä kevättuulia toivottaen,

Sanna Päivärinta